フィクスチャとは

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フィクスチャ(Fixture)とは、grandMA3 で制御できるさまざまなデバイスのことです。

フィクスチャは、Patch メニューで追加されます。各行には、列項目として構成されたいくつかの設定があります。それらの中に Fixture TypeMode があります。フィクスチャタイプは、物理フィクスチャの定義や説明です。またフィクスチャのDMX定義は種々のモードに分けられている場合があります。各フィクスチャタイプは複数の異なるモードを持つ場合がありますが、Patch で各フィクスチャに対して選択できるモードは1つだけです。フィクスチャタイプの編集や作成については、フィクスチャタイプ を参照してください。

フィクスチャには、さまざまな アトリビュートパラメータ があります。パラメータはいろいろな値をとることができます。個々のパラメータは、フィクスチャのアトリビュートを制御する際に操作されるものです。例えば、10台のフィクスチャについて Dimmer アトリビュートを変更すると、それぞれのフィクスチャで Dimmer パラメータが変化します。詳しくは Attribute Definitions を参照してください。

Fixtures in the grandMA3 are selected using an ID. There are 12 different ID Types. These ID Types can be used to organize the fixture list. Six of the ID Types are Universal, Fixture, Channel, MArker, Multipatch, and PSR - they are locked and cannot be renamed. Universal is a fixture type that is automatically created and should not be edited manually. PSR is a fixture type the system uses when utilizing the Partial Show Read function. It should not be used when manually adding an ID.
Multipatch (MP) ID type is a special type used to create multi-patch versions of a fixture - learn more in the Add Multipatch Fixture topic.
The remaining six ID types can be renamed to match the needs of the show. These are called Custom ID because they can be customized. The default names are Houselights, NonDim, Media, Fog, Effect, and Pyro. Each of these is a keyword. Renaming them changes the corresponding keywords. Read about the ID type keywords following these links: Fixture, Channel, Universal, Houselights, NonDim, Media, Fog, Effect, Pyro, MArkerMultipatch, and PSR.

Partial Show Read is used to access elements from a different show file. The function needs to compare the patch, and that is why this ID type exists. When the patch is compared and possibly combined, then elements can be transferred from the other show into the recurrent one. Learn more in the Partial Show Read topic.

フィクスチャは、1つの Fixture ID (FID) と、同じまたは異なる番号の別の IDタイプ (CID)を1つ持つことができます。フィクスチャを操作するには、少なくとも1つのIDが必要です(フィクスチャの操作 を参照)。

フィクスチャは、ステージに追加されます。空の新規ショーには、標準的なステージ(Stage 1)があります。整理ためにステージを追加することもできます。ステージについての詳細は ステージ を、またフィクスチャの配置については 3D空間へのフィクスチャ配置 を参照してください。

フィクスチャには、クラスレイヤ の情報を含めることができます。これらは、フィクスチャを整理したりグループ化したりするための二通りの方法です。詳しくは クラスとレイヤ を参照してください。Patch メニューは、例えば特定のクラスやレイヤを用いてフィルタリングすることで、フィクスチャを隠したり表示したりできます。

Another way to organize the patch is to add fixtures as a "child" (structurally below a "parent") to another fixture. A special Grouping fixture is very useful for this. It is an "empty" fixture in the generic manufacturer group. This can be useful if there are many fixtures of one type, for instance, 100 LED panels. A grouping fixture would be added to the patch, and the LED panels would be added inside or below the grouping fixture. The grouping fixture can have an ID. Selecting this ID then controls the LED panels inside or below the grouping fixture. An example of this structure can be seen in the demo showfile.

フィクスチャは、grandMA3 でDMXアドレスにパッチする必要があります。DMXアドレスが無いと、システムはパラメータ値の送り先が分かりません。

例1

A row is added to the patch menu. A Robe MegaPointe is assigned to the row. Now, the fixture exists in the patch menu. The fixture needs an ID to be selected and controlled. The fixture gets FID (Fixture ID) 1. Now, the fixture can be selected using the Fixture 1 command. For the fixture to react, it needs to have the same DMX address as set in the fixture itself, and it needs to be connected to a DMX port set to the correct universe. The fixture gets address 3.54. The universe number is 3, and the DMX address in that universe is 54 - this needs to match the fixture setting.

例2

Patch メニューで行を追加し、モードとして generic dimmer (8 bit) を1台割り当てます。このフィクスチャは、建物の一部で客電として使われています。IDタイプを Houselights に変更し、CID (チャンネルID /IDタイプによるカスタムID) を101に変更します。FID は取得しません。これで、Channel を3回押して Houselights キーワードを取得し、1 0 1 と押せば、選択できます。

フィクスチャのパッチアドレスは、1.101 (ユニバース 1、アドレス 101)になります。

ヒント
Channel キーは、Fixture 以外のすべてのIDタイプを取得するために用いられます。複数回押すと、IDタイプが切り替わります。