17 レシピ

grandMA3 クイックスタートガイド » 17 レシピ Version 2.1

15章では、種々のプリセットを用いて複数キューを持つシーケンスを作成しました。

レシピでも同様の結果が得られますが、非常に柔軟な設定になります。これは、フィクスチャの数や種類が将来変更される可能性があること想定し、それに備えてショーをプログラムできることを意味します。

レシピの仕組みについて見ていきましょう。

レシピ行には一連の情報を含めることができます。これには、多くの場合、フィクスチャ・セレクション(おそらくグループから)、値のセット(多くの場合プリセットから)、および値をフィクスチャに適用する方法についての情報が含まれています。この情報が、キューやプリセットに「クック(cook)」されます。

要素が変更された場合、レシピを再クックすることで、更新された情報をキューやプリセットに反映されることができます。セレクションに値を適用する方法に関する情報を含む要素は、(第13章で行ったように)すべてのプリセットを埋め込み(Embedded)プリセットで用いる場合に比べて、レシピをユニークなものにしています。また、いくつかのグループを更新してからシーケンス全体を再度クックできる柔軟性により、例えばツアーなどでショーのセットアップを頻繁に調整しなければならない場合に、レシピは非常に柔軟で優れたツールとなります。

レシピには複数のレシピ行を含めることができます。各行は1セットの情報を持てるため、レシピ全体では複数の情報セット持つことができます。

この図は、「レシピ」トピックからのものです。

これは、レシピをキューパートやプリセットに保存し、それをキューパートで利用できることを示しています。"MAtricks" という要素もありますが、これについてはクイックスタートガイドの範囲を超えるため説明しません。

キューパートに独自のレシピが含まれていて、レシピ付きのプリセットを用いる場合、フィクスチャの出力がどうなるべきかをソフトウェアで判断するには複雑な計算が必要になる可能性があります。最終的には、常に1つのソースからしか出力できません。

したがって、できるだけシンプルにすることをお勧めします。どんなに複雑なプログラムを作成してもソフトウェアはそれを理解してくれますが、自分自身や同僚を混乱させるリスクが大きくなります。

では、実際にレシピを作成して、その機能を見てみましょう。

ビューの設定

まず、使用する要素を含むビューを設定しましょう。

シーケンスを確認するには Sequence Sheet が必要です。空のユーザ定義エリアに Sequence Sheet を作成するか、Sequence Sheet を含むビューを呼び出してください。

空のプール・オブジェクトを持つ Group プール、そして All 1 プリセットプールも必要です。3D Viewer を表示しておくと役立つ場合もあります。

レシピ行を表示するには Sequence Sheet の設定を変更する必要があります。シートの左上隅にある MA ロゴをクリックし、Mask タブを選びます。このタブには、Sequence Sheet の外観を調整するための設定があります。Show Recipes をクリックしてオンに切り替えてください。

設定を閉じてください。

これで、Sequence Sheet の下部に、レシピを作成・編集できる領域が表示されます。

Cue with a Recipe

We are going to create a cue that uses a recipe.

Start by clearing the programmer and turn off any active sequence.

Then, store a new sequence and select it. For me, it is going to be sequence number 6.

The new sequence should contain an empty cue 1. You can assign an executor to control the sequence if you want.

We are going to create a recipe that uses a group. Select fixtures 201 and 202 and store this as a new group. This is going to be my group number 17.

We now have all the building blocks we need for our cue recipe.

You can see the recipe area at the bottom of the sequence sheet. Click cue 1 to select it - you might need to click the cue part number.

The separation between the normal sequence sheet and the recipe area can be adjusted by clicking and moving the gray bar, separating the two areas up or down.

Right-click New Recipe in the recipe area to create a recipe line.

This line has a lot of columns that can contain settings for the recipe line. It is outside the scope of this quick start guide to explain what each of them do.

Right-click (or Edit) the field in the "Selection" column. This opens a selection pop-up with all the groups. Select the new group with the two Mega Pointes. Now right-click the "Values" field and select a color preset.

Now we can see the cue name changed, and it got a small "pot" () icon.

Run the first cue of the sequence. We don't see anything. Select the group and give the fixtures a dimmer value. Store this into cue 1 using merge and clear the programmer.

We can see that the fixtures get the color from the preset cooked into the cue, and the dimmer values are stored directly into the cue without referencing a preset or a recipe. Turn on Track Sheet to see what is stored in the cue. It appears that the color is just coming from the preset, just like if we stored it manually into the cue. Only the small green dot in the upper right corner of the value and the pot icon in the name indicate that some attributes are affected by a recipe.

You should have some dimmer presets, including one with a low level and one with 100%. If you do not, then please create these (as universal presets).

Let us create a new recipe line for cue 1, so we have two lines. We also want the group to be the "selection" for this line. Use the swipey menu of the group and select Assign. Now click the new recipe line. This assigns the group as the selection.

Use any of the two methods to select a dimmer preset with a lower dimmer value as the "value".

Notice that this does not change the output. This is because the cue's manually stored "hard" values have a higher priority than the recipe data.

The second line's name is red, and the pot icon in the cues' name is red. This indicates that some recipe values are not cooked.

Let us try to change the fixture selection in the group. Select group 7 and store the new selection into the group used in the recipe - in my example, group 17. You can choose to merge or overwrite the group.

The result is that the other spots turn on in my selected color and the lower dimmer value - they reference both the dimmer and color preset. The pot icon turned green again.

We will now remove the stored "hard" dimmer values from the cue.

With the group selection, give the fixtures a dimmer value - the actual value does not matter; we just need the active programmer value.

Execute the following command: Store Cue 1 /Remove

Clear the programmer. All the dimmer values are now removed from the cue, and the fixtures turn off. Even when we still have dimmer values in the recipe, we can remove the cooked data from the cue. If we want the dimmer values from the recipe back in the cue, then we can edit the recipe, which will trigger an auto-cook, or we can manually cook the cue or sequence again.

Let us try the manual approach. Execute the following command: Cook Sequence 6 - If your sequence is not number 6, please adjust the number to match.

This gives us a pop-up:

We did not specify how the values should be cooked into the cue in our command, so the software asks us what we want. Notice that we can also use the cook command to remove recipe data.

We want to merge the recipe data, so click Merge.

The fixture now uses the dimmer preset.

Let us try to change the dimmer preset in the second recipe line. Select a different dimmer preset with a high output. You can use the assign method or right-click the values field in the line and select the desired preset. Notice how the cue name adjusts to represent the referenced presets.

Add a third recipe line and use the same group as the selection and a position preset as the value.

When the value and selection are added, it is automatically cooked into the cue, and the fixtures reflect the output.

The final change we will make is adjusting the fade and delay times for the dimmer recipe line.

Scroll the recipe to the right to show the four "Fade" and "Delay" columns. 

There is a "From X" and "To X" for both fade and delay. It is outside the scope to explain the X, but the from and to allow us to add a value range for the selection. Give the "Fade From X" field a value of 3. The "Fade To X" a value of 10. The "Delay From X" should be 1.

The result should look like this (the presets can be different):

Try to turn off the sequence and then run the cue. You can see that the individual fixtures use the individual fade times matching the range in the recipe. It might be easier to see in a fixture sheet.

Finally, edit the group (Group 17) to contain only fixtures 201 and 202 and use the "overwrite" method to store only these two fixtures in the group.

The output is now updated. If not, try turning off the sequence and run the cue again to see how the output adjusts to the new selection.

Preset Recipe

We are going to create a preset containing a recipe.

Clear the programmer and turn off the sequence.

Use the swipey menu on an empty preset in the All 1 preset pool. For me, the first empty pool object is number 3. In the swipey menu, select Edit Settings. This opens an editor for the pool object.

This big editor has the same recipe section as the cues. Before we can add a recipe line, we need to click Turn into Recipe at the bottom of the editor.

This gives us the first recipe line where we can assign a "selection" and a "value". Please use the same group we use in the cues and select a color preset as the value.

Also, edit the "XWings" to a value of 2 and the "Fade From X" columns to 3, the "Delay From X" to 0 and "Delay To X" to 5. 

Add an extra recipe line and select the group (Group 17) and a dimmer preset for the recipe line.

The result should look something like this:

Close the editor.

Ensure the programmer is empty, and then click the new preset twice.

This calls the preset into the programmer using the fade and delay times and the recipe values.

Preset like this can be used in busking and playing back values on the fly. Changing the group or preset content updates what is called with the preset. Try selecting group 7 again (all the Mega Pointes) and store the selection on the group used in the recipe (Group 17).

Clear the programmer and call the recipe preset again. Notice how the color and dimmer values are called using the fade and delay times.

Change the group (Group 17) back to only contain fixtures 201 and 202 - remember to use "overwrite" to ensure the group only contains the two fixtures. Clear the programmer.

レシピ・プリセットのシーケンスへの追加

プリセットを2回クリックします。

これをレシピ・シーケンスのキュー2として保存します。

プログラマをクリアし、2つのキューを実行しください。2台のフィクスチャは、期待通り動作しているようです。

シーケンスを再びオフにします。

グループ7を選択し、セレクションをレシピのグループ(グループ17)に保存します。

2つのキューを再度実行してください。

キュー1は期待通りに見えますが、キュー2はまだ元の2台のフィクスチャにしか影響しません。プリセットを2回クリックすると、プリセットが実際に新しいグループを用いるように更新されたことが確認できます。

キュー2の問題は、プリセットへのリンクが新しい大きなグループに対して作成されなかったことです。キューは、レシピ・プリセットがより大きなセレクションに拡張されたことを認識していません。

2番目のキューにレシピを追加して、この問題を解決しましょう。

レシピ行には、セレクションとしてグループ17が、値としてすべてのプリセットが含まれている必要があります。

Turn Off the sequence, clear the programmer, and try running the two cues again.

今度は期待通りのキューになります。

さらに詳しく調べたい場合は、引き続きレシピをいろいろと試してみてください。

終わったら、ショーを保存するのを忘れないでください。


要約

この最終章は長くなりましたが、レシピは話題は広範囲にわたり、ここでは表面をなぞっただけに過ぎません。

レシピにはさらに多くの詳細がありますが、柔軟性が必要とされるショーでレシピを用いる利点の一端を知っていただければと思います。

レシピについては、レシピ で詳しく説明されています。キューにおけるレシピの使用については、キュー・レシピ で述べられています。また、プリセットでの使用については、レシピ・プリセット を参照してください。


最後に

これでクイックスタートガイドは終了です。お読みいただきありがとうございます。楽しく学んでいただけたでしょうか。

このガイドでは、最高度のショーを作成したわけではありません。目標は、ソフトウェアが持つ多く機能のいくつかを紹介することでした。

ユーザマニュアルは、grandMA3 に関する詳細情報を得るための優れたリソースです。また、リリースノートで最新の変更点を把握できます。

さらに学びたい場合は、オンライン学習も用意されていますので、MA Lightings Webサイト をご覧ください。

他のユーザや専門家から助けを得られる Official Forum もあります。

またオンライン上には、grandMA3 に関する優れた洞察や情報を提供する、公式・非公式のさまざまな動画があります。

Happy Programming