レシピ

grandMA3 ユーザマニュアル » レシピ Version 2.2

レシピ(Recipe)は、ツアーでのショーや、内容変更が予想される場合に、非常に便利なツールとなります。

レシピは、キューパートやプリセットに保存できます。


レシピデータ・フローチャート

キューパートとプリセットの両方にレシピや保存値があると、データに競合が発生する可能性があります。

キューパートには値を保存できますが、レシピ・データを含めることも可能です。

キューパートのレシピは、キューパートにクックする必要があります。これを "Merge" オプションでクックすると、キューパートの既存値はレシピによって上書きされません。"Overwrite" オプションでは、すべての既存値がレシピによって上書きされます。レシピの影響を受けない値は、上書きされたキューから削除されます。

プリセット・レシピは自動的にプリセットにクックされ、キューパートでプリセットを使用できます。

つまり、アトリビュートは4つの異なる場所から値を取得できる可能性があるわけですが、出力できる値はこれらのうちの1つだけです。

  • キューパート
  • キューパート・レシピ
  • プリセット
  • プリセット・レシピ

キューパートに保存されている値は、キューパートのレシピ値よりも優先されます。プリセットに保存されている値は、プリセット・レシピ値よりも優先されます。プリセットをキューパートに保存すると、プリセットへのプリセット参照が作成されます。その場合、出力はプリセットの優先度によって決まります。

以下のフローチャートによって、出力がシーケンスのどこから来ているかを判定できます。


出力元判定フローチャート

レシピには、一連の情報に基づいて何をするのかを記述した1つまたは複数のレシピ行が含まれています。レシピは、キューパート、プリセット、またはプログラマに値を「クック(cook)」するために用いられます。クックされたデータには、小さなポット・アイコン が表示されます。またクックされたデータは、必要に応じてを簡単に削除できます。

レシピ行には、フィクスチャ・セレクション、グループ、プリセット、MAtricks、個別フェード、ディレイ、スピード、および位相値に関する情報を含めることができます。

レシピからの値は、保存されている通常の値と組み合わせることができます。

レシピ・システムの柔軟性によって、以下のように多様な用途に利用できます。

  • 柔軟なフィクスチャ設定を行うため、他プリセットを参照するレシピ・プリセットをグループ用に作成します。
  • 柔軟なフィクスチャ・セレクションに適用可能な値範囲を持つテンプレート・プリセットを作成します。
  • さまざまな要素が目的の外観をどのようにもたらすかをレシピでキューに含めます。

If a recipe is present in a cue or preset, then there is a small pot icon. It can look different depending on the recipe status:

  • Green pot: All recipe lines are valid.
  • Red pot: One or more recipe lines cannot be cooked.
  • Open pot: This is a Recipe Template.
The grandMA3 software offers multiple tools and methods to create and edit recipes. Read the Cue Recipe and Preset Recipe topics for details on how to create and edit recipes directly in cues and presets. Additionally recipes can be created with the programmer and the Recipe Editor window in Edit Recipe mode.

Recipe Editor ウィンドウ

The Recipe Editor window is useful for working with Programmer Parts and offers a visualization of recipe lines. All recipe lines can be edited.

The Recipe Editor window can be found in the Add Window pop-up in Tools - Recipe Editor.

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Recipe Editor window with Edit Recipe enabled and Part 1 selected

To enable the edit recipe mode, tap Edit Recipe in the title bar.

If a Group has multiple recipe lines with different presets for the same attribute, only the last entry will generate output. To delete all recipes that use the same selection with multiple presets of the same feature group, tap CleanUp in the title bar. Only the last object that generates the output is kept. For example, when Group 1 + Red + Yellow + Blue is selected and then CleanUp is tapped, the recipe lines for Group 1 + Red + Yellow will be deleted. If you tap an already selected preset again to deselect it, the corresponding recipe line will also be deleted. CleanUp is only active when the same fixtures are used with multiple items of one feature group. Otherwise the button will be greyed out. With Edit Recipe disabled this button is not visible.

+ and - on the left side can add or delete Programmer Parts and Recipes.

Tap the Name column to select it.

It depends on the destination whether recipes of the different parts are stored or not:

  • If cue parts are the destination for storing recipes, recipe lines will be stored in the selected part, which is displayed in green.
  • If cues are the destination for storing, all parts will be stored as respective cue parts.
  • If presets are the destination for storing, the selected part which is displayed in green will be stored into the preset.

As soon as recipes are stored they will be cleared from the Recipe Editor.


Recipe Sheet

The recipe sheet with its multiple columns is part of recipes in cue parts, presets and the Recipe Editor window (programmer). Besides minor differences, the recipe sheet covers the same information in all three places.

This is an example of a recipe sheet:

The image shows en example of the recipe editor with two recipe lines.
Recipe sheet with three lines

A top bar with toggle buttons can show or hide different elements of the recipe.

  • Name:
    The Name column can also be used to give the recipe line a name. If the name text is red, that indicates that the line cannot be cooked. For example, if the values are not valid for the selection or if crucial ingredients are missing. MAtricks values that do not come from a pool object, Worlds, or Filters, are indicated by small green icons (, , or) on the right in the Name cell.
  • Tags:
    Displays assigned Tags. Tap and hold to edit the cell and assign or unassign tags.
  • Enabled:
    If set to Yes recipe lines will be cooked. With No, the recipe line is marked red and will not be cooked.
  • References:
    参照データとして以下の列項目があります。
    • Selection:
      This is the selection of fixtures using this recipe line. If the selection is a group, then the number and the name of the group is displayed. If the group is empty, the text is red. If the selection is from the programmer, then it says <Recipe>.
    • Selection Mode:
      メインフィクスチャだけがレシピ・セレクションに含まれている場合、サブフィクスチャがどのように扱われるを指定します。
      • Normal: 値はサブフィクスチャに渡されます。
      • Strict: 値は、セレクションに含まれるフィクスチャだけに厳密に適用されます。
      ヒント
      v1.9.7.0 以前のショーファイルを移行する場合、既存のレシピでは Selection Mode 設定が Strict に設定されます。
    • Values:
      This is the value reference used in the recipe line. If the value is a preset, then the number and the name of the preset and many of the different preset icons indicating Preset Mode, MAtricks, MultiStep, Layer information, and so on are shown. If the value is from programmer values, then it says <Recipe>. If the fixtures of the selected group are only partly used, the text in the values column is displayed in orange. This happens for example if not all fixtures of the selection in use can use the selected preset or a world is added to a recipe line. If it is red, it is not compatible to fixtures in the Selection column.
    • MAtricks:
      既存の MAtricks プール・オブジェクトへの参照です。既存の MAtricks への参照があると、Grid 列に参照値が追加されます。
    • Filter:
      レシピ行にフィルタやワールドを割り当てることできます。
  • Grid:
    以下は、MAtricks のものと同じです。ここには、グリッドのX、Y、Z軸に対する列項目の組があります。上部のバーにある XY、および Z を切り替えることによって、列を絞り込めます。 このセクションには反転に関する列項目もあります。これらの一部は X、Y、Z にリンクされています。軸にリンクされていないものは、共通の設定にリンクされています。
    • X:
      MAtricks Editor の X 値を編集します。
    • Y:
      MAtricks Editor の Y 値を編集します。
    • Z:
      MAtricks Editor の Z 値を編集します。
    • Group:
      セレクションを分割するグループ数です。
    • Block:
      ブロック化されるフィクスチャの数です。
    • Wings:
      セレクションが分割されるウィング数です。
    • Width:
      Selection Grid におけるセレクションの幅を変更します。
    • InvertStyle:
      反転が、Pan、Tilt、Pan と Tilt、あるいはすべてのアトリビュートに適用されるかどうかを指定します。
    • PhaserTransform:
      Transform を Mirror に設定できます。これによって、他のグリッド設定(Blocks、Groups、Wings など)に応じて値が鏡像反転されます。詳しくは MAtricks Transform を参照してください。
    • Invert, Inv, InvB, InvG, InvW:
      各グリッド軸に対するする反転の Yes/No 設定です。
  • Layers:
    Timing レイヤです。表示したいレイヤ列に対する X、Y、Z も有効にする必要があります。
    • Fade From / Fade To:
      2つの Fade 値によって、フェードタイムの範囲を広げられます。
    • Delay From / Delay To:
      2つの Delay 値によって、ディレイタイムの範囲を広げられます。
    • Speed From / Speed To:
      2つの Speed 値によって、スピード値の範囲を広げられます。
    • Phase From / Phase To:
      2つの Phase 値によって、位相値の範囲を広げられます。
  • Shuffle:
    シャッフルに関する列項目です。表示したいレイヤ列に対する X、Y、Z も有効にする必要があります。
    • Shuffle:
      この値によって、セレクションの選択順をシャッフルできます。
    • Shift:
      この値によって、Selection Grid でセレクションをシフトできます。
  • X, Y, and Z:
    各グリッド軸に対して列項目があります。レシピで1軸または2軸だけを用いる場合、関連する列だけを表示するように制限できます。

ヒント
MAtricks と Shuffle の設定については、MAtricks と Shuffle で詳しく述べられています。

Recipes do not need information in all columns, but they can have information in all. They often only have information in a few columns.


Create Recipes with the Edit Recipe Mode

Besides handling recipes in cues parts and presets, recipes can also be created and edited within the programmer. This mode is based on a programmer workflow for quickly and efficiently creating recipes. All pool item selections are logged, saved in a recipe, and then can be easily stored into presets and cues.

The Recipe Editor window is a handy tool to visualize and edit recipes while in edit recipe mode. For more information on the Recipe Editor window, see above.

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Recipe Editor window

There are multiple ways to enable the edit recipe mode:?

  • Tap Edit Recipe in the title bar of the recipe editor window.
  • Enable Edit Recipes in the At Overlay.
  • Use the EditRecipe keyword.

While the edit recipe mode is enabled, Edit and Esc flash alternately. To disable the edit recipe mode, press Esc or use one of the options described above to enable it. Once the edit recipe mode is disabled, all pools work as usual.

Each object type that can be used for a recipe will have its pool window marked with a green , when edit recipe mode is enabled:

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Groups pool with edit recipe mode enabled

The following windows use the recipe indicator:

  • Groups
  • Preset Pools
  • MAtricks
  • Worlds
  • Filters
  • Layout Viewer
  • Fixture Sheet
ヒント
Make sure you set the Pool Action setting in the corresponding pools to SelFix/At or At so you can use them for recipes.


For creating recipes with the Edit Recipe mode, it is useful to have a groups pool, several preset pools, a sequence pool, and the recipe editor window visible:

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Several pool windows and recipe editor window with edit recipe mode enabled

The following steps outline the general workflow for creating recipes. For a practical example, see below.

  1. Select groups. The selected groups are indicated by a green frame around the pool objects. Multiple groups can be selected at the same time.
  2. Select presets. Presets that are not compatible with fixtures of the selected group will be grayed out. All objects selected for recipes of the currently selected groups are indicated by a green frame in their pool windows. Tap on a selected object again to deselect it. You can add multiple values to a selection, a single recipe line is created for each selected value in the recipe editor window. You can define a different selection, for example, by tapping Group 2. A brown frame around pool objects indicates the values for previous selections, for example, Group 1. Tap Group 1 again and the previously defined values for this selection are highlighted in green again. A feature group indicator bar at the bottom of the group objects show the feature groups that are active in the recipe for for this very group.
    ヒント

    It is not possible to directly enter values into a recipe, they have to be stored in a preset first. If no preset is selected, the values are stored into the programmer.

  3. Store the new recipe to a cue, cue part, or a preset. Storing a recipe clears the recipe editor and only groups will remain as selected objects.
    ヒント
    The order of recording selections and values has an impact on how the recipe is handled. The last recipe line determines the output if several recipe lines with the same selection refer to the same attribute.
ヒント

Values that are entered for creating a recipe, do not overwrite or replace values that are directly entered into the programmer. The automatically cooked recipes are treated with low priority. To actively overwrite or merge programmer values, cook the programmer using the Cook Keyword.

重要
Storing recipes into Preset Pools for specific feature groups, for example the Color preset pool, stores not only values for Colors, but all recipe lines of the selected programmer part.

Executing the EditRecipe keyword with a corresponding cue part or preset, enables the edit mode for the specific object in the recipe editor mode. Use the usual syntax of the Off Keyword or Off and tap a group or a preset to remove the corresponding recipe line. If a group or a preset has multiple lines linked, all corresponding lines will be removed.

Open the MAtricks Editor to define specific MAtricks values to the recipe lines. While using the MAtricks editor to edit a recipe, the editor is displayed with "(Recipe)" and the green pot icon in the title bar.

To add MAtricks, Worlds and Filters to the last created recipe, tap on the objects in the pool. Pool objects of MAtricks, Worlds, and Filters have a brown colored frame around them when they are used by a recipe:

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MAtricks Editor with a selected MAtricks and Filter pool object

This is a simple example of how to create recipe lines for a cue using the recipe editor window.

必要条件:

  • Load the demo show file.
  • Have preset pools, a groups pool, the recipe editor window, and the matrix editor visible. Also the sequence pool can be useful, but it is not a requirement.

Follow these steps to create two recipe lines and store it into a cue:

  1. Enable Edit Recipe in the recipe editor window.
  2. Select a group: Group 1
  3. Select a dimmer preset: At Preset 1.2
  4. Select a color preset: At Preset 4.2
    At this point, two recipe lines are created. Group 1 is the Selection for both lines. For Values, the first line has Preset 1.2, the second Preset 4.2.
  5. Now select a different group: Group 3
    The prior selections of all pool objects is now deselected and displayed with a brown frame.
  6. Select a dimmer and color preset again: At Preset 1.2 and At Preset 4.4
    All selected presets are now connected to Group 3.
  7. Select a position preset: At Preset 2.3
  8. Select a template phaser preset: At Preset 21.1
  9. Add some values for the MAtricks Editor: At Phase from X to 0, At Phase to X to 360°
    The MAtricks Editor values are added to the last created phaser preset recipe line. This is indicated by a small MAtricks icon in Name column of Recipe 6 of the recipe editor window.
  10. The last step is to store all recipe lines to a cue: Store Sequence 2 Cue 1

Cue 1 with all six recipe lines is created and all lines are removed from the recipe editor window.

例を見るには、以下の動画をタップしてください。